Tiyatroda Gerçeküstücülük

Gerçeküstücülük, tiyatroda, başka sanat dallarındaki kadar verimli olmamıştır. Çünkü sahne sanatı Andre Breton ’un, bilinçaltını araştırmanın başlıca yolu olarak önerdiği otomatizmin kullanılmasına olanak vermeyen, kurallara bağlı bir sanat dalıdır. Bu alanda ilk ve özgün yapıt, Gerçeküstücü akımın ortaya çıkmasından çok önce yazılmış ve bir bakıma bu akıma esin kaynağı olmuş olan Alfred Jarry’nin oyunu Kral Übü’dür. Guillaume Apollinaire, Roger Vitrac, Robert Desnos da gerçeküstücü oyunlar yazmışlardır. Jean Cocteau yalnız hareketlerden oluşan bir tiyatro denemesi yapmıştır. Gertrude Stein’ın oyun olarak nitelediği, kısa, soyut düzyazı şiirleri vardır. Picasso da Le desir attrappe par la queue (“.Kuyruğundan Yakalanmış Arzu”) adlı tek perdelik gerçeküstücü bir oyun denemesi yapmıştır. lonesco ve Adamov’ un bazı oyunları da Gerçeküstücülük bağlamında düşünülebilir.

Gerçeküstücü tiyatronun görüntü dilinin ortak özelliği, zamanın ve mekânın mantık bağını koparması, sahnede biçimleri bozması, çarpıtması, değiştirmesidir.

Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi

Filozof
Özel Arama Motoru
- Design by Filozof.net