CLURMAN, Harold (1901 – 9 Eylül 1980, New York)
ABD’li sahne yönetmeni, oyuncu ve eleştirmen. ABD’deki en önemli deneme tiyatrolarından birinin kurucusudur.
18 Eylül 1901 ’de New York’ta doğdu. 1921’de New York’taki Colombia Universitesi’nde başladığı öğrenimini 1923’te Paris Universitesi’nde tamamladı. Sanat çalışmalarına 1924’te, New York’ta bir deneme tiyatrosu olan Greenwich Village Playhouse’da başladı. 1925’te Theatre Guilt’e katıldı; 1931 ’e değin bu toplulukta oyuncu, yönetmen ve metin okuru olarak çalıştı. 1931’de Group Theatre’ı kurdu ve topluluğun prodüktörü oldu. 1931-1941 arasında bu grupla C. Odets, W. Saroyan, I. Shaw ve S. Kingsley gibi yazarların yapıtlarını sahneye koydu ve topluluğu ABD’nin en önemli deneme tiyatrosu haline getirdi. 1941’de grubun dağılmasının ardından bağımsız yönetmen olarak çalışmaya başladı.
1941-1945 arasında Kingsley’in Men in White’ı (“Beyazlı Adamlar”), Odets’nin Rocket to the Mootz’u(“Aya Roket”) ve Saroyan’m MyHeart’s in the Highlands’ı(“Kalbim Yaylalarda”) başta olmak üzere birçok oyunu filme çekti. 195Q’de C. McCullers’in Member of the Wedding (“Düğünden Biri”) adlı oyunuyla en iyi yönetmen seçilerek Donaldson Ödülü’nü kazandı. 1951’de The Autumu Garderiı (“Sonbahar Bahçesi”) sahneye koydu. Aynı yıl Bard College’da edebiyat dalında doktora derecesi aldı. 1958’de E. O’Neill’in A Toucb of the Poet, 1959’da B. Shaw’ın Heartbreak House (Kırgınlar Evi) ve 1965’te A. Miller’in Incident at Vıchy (“Vichy’de Olay”) oyunlarını yönetti. Ayrıca yazım çalışmalarını da sürdürdü. 1946’da aylık Tomorrotv dergisinin sanat bölümüne yazdığı makaleler ve Group Theatre’la çalışmalarını anlattığı The Fervent Years (“Gayretli Yıllar”) adlı kitabıyla başlayan yayın yaşamını, 1958’de yazdığı Lies Like Truth (“Gerçek Gibi Yalanlar”) adlı oyun eleştirileri, 1969’daki The Naked İmage (“Çıplak imge”) ve 1972’de de On Direction (“Yöneticilik Üstüne”) adlı yapıtıyla sürdürdü.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi