KOLLWITZ, Kâthe (1867-1945) Alman grafik sanatçısı ve heykelci. Dışavurumcu (ekspresyonist) bir teknikle yaptığı toplumsal gerçekçi içerikli yapıtlarıyla tanınmıştır.
8 Temmuz 1867’de Königsberg’de (bugün Kaliningrad) doğdu, 22 Nisan 1945’te Dresden yakınlarında Moritzburg’da öldü. 1884-1885 yıllarında Berlin’de, 1888’den sonra da bir yıl Münih’ te sanat eğitimi gördü. Alman tahta oyma sanatına duyduğu ilgi ve ressam ve grafik sanatçısı Max Klinger’in (1857-1920) etkisiyle grafik sanatlara yöneldi. 1901’de bir süre Paris’te Academie Julian’da eğitim gördü. 1910’dan sonra heykel çalışmalarına başladı. 1919’dan 1933’e değin Prusya Sanat Akademisinin ilk kadın üyesi ve aynı okulun Grafik Sanatlar Atölyesi’nin yöneticisi olarak çalıştı. 1943’te bir bombardıman sonunda evini, atölyesini ve pek çok sayıda çalışmasını yitirdi.
Yoksulluğa, işçi sınıfının ezilmesine, kötü çalışma koşullarına karşı toplumsal bir protesto niteliği taşıyan çalışmalarının ilk örnekleri 1897-1898 arasında G.Hauptmann’ın Dokumanlar adlı oyunundan esinlenerek yaptığı Dokümanların Ayaklanması adlı dizidir. Bu gravürlerde ezilen insanların mücadeleci ruhunu güçlü bir biçimde yansıtmıştır. Daha sonra da benzer konuları, duygusal zenginlikle ve toplumsal gerçekçi bir tavırla işlemeyi sürdürmüştür. Sanatını her zaman açlığa, savaşa, faşizme karşı mücadele yolunda kullanmıştır. 1914’te kendi oğlunun ölümünden sonra resimlerinde, çocuklarını koruyan anne, ölmüş çocuğuyla anne gibi konulara da yer vermiştir.
• YAPITLAR (başlıca): Dokümanların Ayaklanması dizisi, 1897-1898; Köylülerin Savaşı, 1902-1908; Savaş, 1923; Ekmek, 1924, Prusya Kültür Hâzineleri Devlet Müzesi, Berlin; As/d Savaş Olmasın, 1924, afiş; Ölülere Anıt, 1932; Ölüm, 1934-1936; Analar Piramidi, 1937.
• KAYNAKLAR: S.Lougstreet (der.), The Draıvings of Kâthe Kollwitz, 1967; W.Schumann, Kâthe Kollwitz, 1953.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi