Kavimler Göçü ve Düşünürlerin Kaçışı
6.yy’dan 10.yy’a değin süren dönem Orta Çağ içinde en az bilinenidir. Az tanınmasının bir nedeni, tarihini ayrıntıyla kurabilecek yazılı verilerin azlığındandır. Üretimin düştüğü, Roma’dan kalan pekçok kurumun işlerliğini yitirdiği bu çağa, Karanlık Dönem de denir. Dalga dalga akınlar biçiminde gelen Büyük Kavimler Göçü ile Roma yönetimi çökmüş iktisadi ve toplumsal yapı da önemli ölçüde sarsılmıştır. Kavimler, Roma dahil tüm Avrupa’yı ele geçirdiklerinde kentler büyük ölçüde yakıp yıkılmış, eski üretim-dağıtım düzenekleri de yitirilmiştir.
Kavimler Göçü’nün yol açtığı kargaşanın önünden kaçabilen çağın düşünce ve bilim adamları, “barbarlar”ın erişemedikleri katedrallere ve manastırlara sığınmıştır. Geçmişin bilgi birikiminin saklanabildiği bu yalıtılmış yerler arasında, Fransa’nın güneyindeki Lerin adası, Ingiltere’nin kuzeyindeki Lindisfame, Iona ve İrlanda sayılabilir. Buralardaki düşünürler eski dilleri ve bilgileri nesilden nesile aktararak eğitim-öğrenim odaklan oluşturmuştur. Bu olgu çoğunlukla kilise ve manastır çevrelerinde gerçekleştiğinden, Hıristiyanlık’la bütünleşmiştir. Daha som alan Avrupa’da yitirilen Hıristiy anlık’ı yeniden yaymak amacıyla, pek çok rahip ve keşiş bu sığınaklardan kıta içlerine dağılmıştır. Eriugena, bu yeniden açılış döneminin din adamlanndandır. Auxerre’li Heiric’in 876’da yazdığına göre o yıllarda Irlandalı filozoflar denizin tehlikelerine aldınş etmeden Fransa kıyılarına çıkmışlar. Eriugena’nın II.Charles’ın sarayında yaptığı Dionysos çevirisi, 860’ta Papa Nicholaus’a sunulmuştur.
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi