Afrika Felsefesi, yazılı bir geleneği pek bulunmamakla birlikte, Afrika’nın çoğunlukla sözlü gelenekleri ile örf ve adetlerinden beslenen bir felsefesi olduğundan bahsetmek mümkündür. Afrika’nın yazılı felsefesinin ilk ve ender ürünleri Eski Mısır’a aittir. Buna karşılık çağdaş Afrika felsefesine sözlü gelenek hakimdir.
Afrika felsefecileri, metafizik, epistemoloji, ahlak felsefesi ve siyaset felsefesi gibi felsefenin çeşitli akademik alanlarında bulunabilmesine rağmen modern Afrika felsefesinin büyük kısmı, Afrika felsefesinin etnofil faktr parametrelerini tanımlamak ve onu neyin ayırdıklarını belirlemekle ilgilenmektedir. Etnofil felsefesinin örtük varsayımlarından biri, belirli bir kültüre, dünyadaki tüm insanlar ve kültürlere uygulanabilir ve erişilebilir olmayan bir felsefeye sahip olabilir, ancak bu kavram geleneksel filozoflar tarafından tartışılır. Ayrıca, Afrika Felsefesi Üzerine Bir Söylem: Güney Afrika’daki Ubuntu ve Geçici Adalete Yönelik Yeni Bir Perspektif, Christian B. N. Gade, Afrika felsefesine statik grup mülkiyeti olarak olan etnofilosophical yaklaşımın son derece sorunlu olduğunu savunuyor. Ubuntu araştırması, farklılıklar, tarihsel gelişmeler ve sosyal bağlamları ciddiye alan Afrika felsefesi üzerine alternatif bir ortak söylem (“herhangi bir kişiye odaklanmadığı anlamda” kolektif “) sunmaktadır.
Afrika Felsefesinin babası, Uzodinma Nwala, UNN’de öğretmenlikten önce herhangi bir üniversitede çalışma dersi olarak Afrika Felsefesi diye bir şey yoktur. “Öğrenciler olarak öğretilenlerin tamamı Batı felsefesiydi … Afrika felsefesi gibi hiçbir şey burada mevcut değildi.Aslında, kursların tanıtılmasından yıllar sonra, gerçekten Afrikalı Felsefe olup olmadığı konusunda uzmanlar arasında hala tartışmalar sürdü” dedi. 2013 yılında Abuja Üniversitesi’nde Aime Cesiare ödülüne layık görüldü. Afrika Felsefesi resmi olarak Afrikalıların gerçeklik deneyimlerini eleştirel bir düşünce olarak tanımlayabilir. Nijeryalı doğan Filozof K.C. Anyanwu, Afrika felsefesini “kendisini geçmişin ve günümüzdeki Afrikalı insanların kaderleri ve yaşadıkları dünyanın mantıklı gelişimiyle ilgilendiren” olarak tanımladı. Bu bağlamda, Afrika felsefesi, vatandaşlarına karşı görevlerini yürütürken Afrika liderliklerinin eleştirel bir yansımasıdır; Ahlaki açıdan suçlama ya da övgüye değer. Ayrıca, Afrika yönetiminde yaşanan sorunlara olası çözümler sunacaktır.
Afrikalılar ve dünyaları üzerinde rasyonel bir eleştirel araştırma olarak, Afrika felsefesinin ve Afrika filozoflarının görevi, koordinasyonsuz koordineli, kritik olmayan ve eleştirel olmayan Afrika’yı ifade etmemizi sağlamaktır.
En temel anlaşmazlıklardan biri, “Afrika” nın tam olarak neye uygun olduğu: felsefenin içeriği ve kullanılan ayırt edici yöntemler veya filozofların kimlikleri ile ilgilidir. Felsefe, zaman, kişilik, mekan ve diğer algıların algısı gibi Afrika temalarını içeriyorsa, ya da farklı Afrikalı olarak tanımlanan yöntemleri kullanıyorsa, eski görüş açısından Afrika’dır. İkinci görüşte, Afrikalı felsefe, Afrikalılar ya da Afrikalıların soykırımı tarafından üretilen herhangi bir felsefedir ve diğerleri, eserlerini eleştirir ya da analiz yaparlar.
Nijeryalı filozof Joseph I. Omoregbe, bir filozofu, dünya fenomenini, insanın varoluş amacını, dünyanın doğasını ve insanların o dünyadaki yerini anlamaya çalışan biri olarak geniş bir şekilde tanımlar. Bu doğal felsefe biçimi, Afrika’da bireysel Afrikalı filozofların kaynaklardan ayırt edilmesinden önce bile tanımlanabilir.
Dört Felsefe Anlayışı
Çağdaş Afrika felsefesinde dört temel anlayış belirlenmiştir: Etnik felsefe (etno-philosophy), bilgelik öğretileri, milliyetçi felsefe ve akademik felsefe. Etnik felsefe Afrikalı etnik grupların düşüncelerine ve tasarım dünyalarına yoğunlaşırken, milliyetçi-ideolojik felsefe siyahilerin etkileyici bir felsefe ya da varlıkbilgisine sahip olduklarını göstermeye, bunu da temellendirmeye çalışmaktadır. Profesyonel akademik felsefe çalışmaları Afrika’yı sömürgeleştiren ve onun modern eğitim sistemini yaratan Avrupa ülkelerinden gelen felsefe geleneklerinin etkisi altındaki Afrikalı düşünürler tarafından gerçekleştirilirken, geleneksel bilgelik öğretileri Afrika halklarının tasarım dünyasının budunbilimsel (etnolojik) açıdan araştırılmasında kullanılan yöntemlere dayanır.